Storytelling

Storytelling betekent letterlijk een verhaal vertellen. En dat is het mooiste wat er is, een verhaal vertellen. Bijna iedereen ervaart een gesprek als plezierig als hij (m/v) zijn of haar verhaal kwijt kan. Verhalen maken de wereld leuker, ze hoeven niet altijd waar te zijn maar wel oprecht. Het onderwijs heeft vooral veel baat bij storytelling: als de vaak droge leerstof wordt verpakt in een afgerond verhaal wat ergens op slaat dan is zowel leerling als leraar daarbij gebaat.

Storytelling in de reclame en communicatie is op dit moment booming business. Vroeger werd een merk gepositioneerd door aandacht te kopen met gelikte campagnes en torenhoge budgetten. Tegenwoordig moet je de aandacht verdienen, dat blijkt heel goed te werken door authentieke verhalen over je merk of handel te vertellen. Daar ligt meteen een ethische uitdaging voor de storytellers: zoals hierboven gesteld hoeven de verhalen niet waar te zijn maar wel oprecht. Ik vraag me af waar de grens ligt in de reclame, wanneer wordt het bedrog en misleiding? Hierover later meer.

Wat in ieder geval goed gewerkt heeft is de storytelling rond Snitterklaas. Snitterklaas is een fictieve persoonlijkheid die tot leven kwam door het verhaal wat rond hem ontstond en werd verteld. Feit was dat een grote groep volwassenen geloofde in het verhaal, dit zorgde in korte tijd voor honderden volgers op Twitter en evenzoveel vrienden op Facebook. Het feit dat hier geen commerciële belangen mee gemoeid waren heeft daar ongetwijfeld aan bijgedragen.

Zoals gezegd: binnenkort meer op mijn website over storytelling. Er waart namelijk een nieuwe ‘Klaas’ rond in socialmedia-land.

Lees ook:

“Digital Storytelling: meer dan een goed verhaal” op Frankwatching

Storytelling op Wikipedia (tevens de bron van het schilderij)