‘Kiekjeflappe’ mei Wytse Vellinga

Hjir de foto’s makke yn it ‘Kodakmoment’ – in stoomcursus fotografy op in ûnminskelek tiidstip mei ferslachjouwer Wytse Vellinga fan Omrop Fryslân.

De earste foto: folautomatische ynstelling. Alles stiet der wol op, mar it is hast it selfde beeld as wat je sjoche fanút de auto mei de grutte ljochten oan. It mist wat esthetyk neffens ús.

 

De twadde foto: handmatige ynstelling, op ‘e gok – te tsjuster, dus mear ljocht nedich.

De tredde foto: te folle ljocht – it like wol dei!

 


Nûmer fjouwer: dit koe ús wol bekoare. De auto’s skriuwe moaie ljochtsporen op ‘e dyk.

 


Foto fan ik skoalplein fan ‘CBS de Fjoerflinter’ – de skoalle giet yn en jo sjogge de minsken beweegje. Dit komt troch de langere slútertiid fan in pear sekonden.

Storytelling

Storytelling betekent letterlijk een verhaal vertellen. En dat is het mooiste wat er is, een verhaal vertellen. Bijna iedereen ervaart een gesprek als plezierig als hij (m/v) zijn of haar verhaal kwijt kan. Verhalen maken de wereld leuker, ze hoeven niet altijd waar te zijn maar wel oprecht. Het onderwijs heeft vooral veel baat bij storytelling: als de vaak droge leerstof wordt verpakt in een afgerond verhaal wat ergens op slaat dan is zowel leerling als leraar daarbij gebaat.

Storytelling in de reclame en communicatie is op dit moment booming business. Vroeger werd een merk gepositioneerd door aandacht te kopen met gelikte campagnes en torenhoge budgetten. Tegenwoordig moet je de aandacht verdienen, dat blijkt heel goed te werken door authentieke verhalen over je merk of handel te vertellen. Daar ligt meteen een ethische uitdaging voor de storytellers: zoals hierboven gesteld hoeven de verhalen niet waar te zijn maar wel oprecht. Ik vraag me af waar de grens ligt in de reclame, wanneer wordt het bedrog en misleiding? Hierover later meer.

Wat in ieder geval goed gewerkt heeft is de storytelling rond Snitterklaas. Snitterklaas is een fictieve persoonlijkheid die tot leven kwam door het verhaal wat rond hem ontstond en werd verteld. Feit was dat een grote groep volwassenen geloofde in het verhaal, dit zorgde in korte tijd voor honderden volgers op Twitter en evenzoveel vrienden op Facebook. Het feit dat hier geen commerciële belangen mee gemoeid waren heeft daar ongetwijfeld aan bijgedragen.

Zoals gezegd: binnenkort meer op mijn website over storytelling. Er waart namelijk een nieuwe ‘Klaas’ rond in socialmedia-land.

Lees ook:

“Digital Storytelling: meer dan een goed verhaal” op Frankwatching

Storytelling op Wikipedia (tevens de bron van het schilderij)

Print mar Frysk!

Onlangs het promotiepakketje van Praat mar Frysk mogen ontvangen. Buttons, stickers en deze zwoele lippen gemodelleerd naar die van Doutzen Kroes.

UPDATE 13-12-’11
Je kunt nu ook op deze foto stemmen op de website van Praat mar Frysk. Klik hierrrr….

Middagboterham


een middagboterham
bij mijn ouders
zon in de rug
scherp slaat de vork een schaduw
aan dit tafelblad
zat ik twintig jaar geleden ook
vroeger is nu.

CD-presentatie Anne Hoogendoorn

Zeer vereerd dat ik een bijdrage mag leveren aan dit unieke feest rondom Anne Hoogendoorn haar nieuwe CD. Zie hier de bijdrage:Leuk detail is dat mijn kinderen Meike en Mink heten…

 

Kijken met je hersenen 2

In dit plaatje lijkt het alsof het ene monster groter is dan het andere. Weer nemen je hersenen het over! Door de tekening van de gang, gaan je hersenen er automatisch van uit dat monsters zich op verschillende afstanden bevinden. Dit wordt ook wel de Ponzo Illusie genoemd. Bron: http://www.michaelbach.de/ot/sze_shepardTerrors/index.html

Oud studiegenoot Emiel Stevenhagen ging met dit gegeven aan de haal in een erg leuke korte animatie:

[youtube]http://youtu.be/F1ETZHDyj9g[/youtube]

1-2-3 testing

Druk aan het uitproberen met Workpress. Binnen zijn beperkingen toch een behoorlijk uitgebreid platform. Voor een kritische ontwerper met beperkte programmeerkennis echter wel lastig om 100% naar de zin vorm te geven. Daarom duurt het ‘under construction’ wat langer… Tips zijn van harte welkom!

Help!

 

 

Op de brede school Duinterpen zijn hard nieuwe verkeersbrigadiers nodig. Als lid van de Ouderraad leek het me wel leuk om mijn vak in te zetten voor deze zaak en daarom heb ik deze poster ontworpen en getekend.